18

SONISPHERE 2009 keikka Poris

Sonisphere 2009

“Sonisphere” rekkade laadimine võttis aega terve päeva. Meid oli 7 helimeest + lätlased ja pakun, et kümmekond valomeest (fakte peaks täpsustama), abiks oli 6 dimat. Kola oli muidugi ka.
Heli oli vist 3 x 14m rekkat ja valo ilmselt rohkem. Seda ainult siit Eestist minevatel rekkadel. Kokku oli pärast festari platsil Eventechi poolt kokku toodud kola 12 x 14m rekkat.
Kola oli kokku tassitud Rootsist, Saksast, Lätist, Eestist ja ilmselt kuskilt veel. Pakun, et selle kola kokku otsimine ja veo koordineerimine oli ise juba terve ühe Eestis tehtava festivali töötundide jagu tööd (peaks täpsustama meestelt, kes sellega tegelesid, vist Tõnu heli ja Raul valo).
Siinkohal peab ära mainima ,et meile transateenust pakkuva firma boss Aivar (pöidlad püsti) on ka seda tüüpi mees, et kui vaja, teeme ära. Sellise suhtumiseta ei töötaks meie bisnesis vist mitte keegi. Tal on alati poiste jaoks midagi rekka külmikus ja muidu ka ei mingeid probleeme.
Kohalesõiduks oli crew-le tellitud õnneks suur buss (mitte transit Raplast), kuna Pori, kus festar toimus, on umbes 200 kilti Helsingist.

Sonisphere 2009 pealava

Sonisphere 2009 pealava

Esimesed õlled avasime enne laeva.
Laevas nagu ikka…
Sõit sadamast Porri läks ka nagu ikka pikem bussisõit meie seltskonnal !#$½*@.
Boonusena see ,et õnnestus suht täis joota meile Meyersoundi poolt appi tulnud hea ameeriklasest kolleeg Luke ja et Tõnu planeeris (õigemini ei planeerinud) 30 inimese söögipausi pikkuseks 15 minutit (mis tegelikult kestis 45 min ja bussijuht vingus terve selle aja, et ketas saab otsa). Sellest tõusnud meil pärast ilge jama.
Kohale jõudes selgus, et hotelli asemel ööbime koolimajas. Minul vedas, magasin raamatukogus ja sain hommikul peaparanduseks lugeda Juise Leskinen -i luuletustekogu. Sellest jäi meelde üks luuletus, mis tõlkes kõlaks umbes nii:

venelane jääb venelaseks
paneeri teda kasvõi sulavõis!

(soomlased ikka armastavad venelasi!)

Festari platsil ootas ees palju üllatusi nagu selliste VÄGA suurte ürituste puhul ikka.
Lava, foh, dly tornid vahemaad jne.
Peab au andma meie valo osak. meestele, kes tegelesid lava projekteerimisega ja riputuspunktide ettevalmistamisega. See oli kõik super. Riggerid on meil üldse väga head (maailmatasemel!).

Kola maha transa ja platsile laiali jagamine läks ka suuremate jamadeta. Meil on alati selliste ettearvamatute jamade lahendamiseks kaasas Tõnu. Selline sebimine platsil ja asjade orgunnimine (korraldaja, ööbimine, söömine, transakäed, tõstukid, matid jne… ) see võtab julmalt aega ja energiat.
Kuna meil üleliigseid inimesi kaasas ei käi, siis oleks kohe üks mees konkreetselt töölt, ehk kola ülespanekult ja ürituse bändide teenindamiselt puudu. See aga sakib julmalt!

Sonisphere 2009 - Linkin Park

Sonisphere 2009 – Linkin Park

Kola iseenesest ei olnudki teab mis palju! :-)Main PA:   18+18 MILO
Main Sub: 21+21+5 700HP
Outfill: 8+8 MILO
Frontfill center: 2 MILO120
Frontfill main: 3+3+3+3+3+3 M’Elodie
Sidefill rigged up: 4+4 MILO
Sidefill stack 2+2 UPQ-2P
Sidefill sub: 2+2 700HP
Delay: 5×9 MILO
Dly Sub: 5×3 700HP

Kokku:

109x MILO
66x 700HP
18x M’Elodie
4x UPQ-2P

FOH:

3x Galileo 616

Midas H30002
Yamaha PM5D-RH
Yamaha M7CL48

MON:

Midas Siena
Yamaha M7CL48

20x AI 212 monitors
10x EAW SM400 monitors
16x bi-amp monitor lines
Sidefills
Drumfills

 

Sonisphere-2009 @ Pori

Sonisphere-2009 @ Pori

No nii, kui kogu see jama sai üles riputatud ja hääl sisse puhutud, selgus, et pa ja videoekraanide asetus ei ole pehmelt öeldes kõige parem.
Otse öeldes täiesti p…s. Nimelt selgus, et PA on videoekraanidest tagapool.
Jooniselt vaadatuna polnud vahe suur, aga kohapeal reaalses pildis jäi PA tornidest väljapool seisvate inimeste jaoks osaliselt ekraani varju.
See aga tähendab, et ka hääl nendeni ei jõua.
PA stäkk kaalub 2000kg ja ripub kahe 2t mootori otsas 15m kõrgusel.
Alla laskmine eeldaks kogu stäki lahtimonteerimist koos kaabelduse lahti võtmise ja riputusnurkade nullimisega. Kell oli aga juba hiline ja lava suht kola täis ka ehk ILGE JAMA !!!.
Pealegi- kuhu kurat see PA siis riputada, punktid olid meie endi meeste poolt ju tehtud ja süüdistada polnud kedagi !???
Siinjuures pean jällegi kiitma meie riggereid, kes peale selge probleemi nendeni toomist (ütlen ausalt, ma ei julgenud alguses neile isegi rääkida, aga mis sa teed) ei andnudki mulle kohe peksa, vaid nad olid isegi nõus arutama kõiki teoreetilisi ja praktikas teostatavaid variante olukorra parandamiseks (vaatamata sellele, et neil oli omalgi veel mitu tööd pooleli).
Kokkuvõttes nihutasid nad pa punktid 30 cm ettepoole (see oli kõik, mida lava konstruktsioon lubas) PA-d alla laskmata, ehk rippudes! Ekraani 30 cm tahapoole.
Tuletan meelde, et PA stäkki riputuspunktid olid maast 15m, stäkk kaalus 2t ja on 6,7m kõrge. Ütlen ausalt, see on päris austusväärne kolakas, eriti kui ta ripub su peakohal. Led-ekraani mõõtude suhtes võin eksida, aga pakun 9 x 6 m vähemalt ja see ei kaalu ka vähe. See jama läks mulle maksma kasti õlut!
Elagu riggerid!!!
Tulemus oli parem, kui oskasin oodata, st 60cm muutis väga palju.
Meie ameerika kolleeg vaatas seda pealt ja üllatuseks oli tema vähem mures selle riputuse väikese möödalaskmise pärast.
Tema kommentaar oli et noh pole hullu, seda juhtub tihti, paneme outfille kõvemaks.
peale meie tehtud korrektuure olid tema sõnad :
“Te olete uskumatud kutid! Oleks meie bisnesis maailmas rohkem selliseid mehi! Tahate ma räägin kuidas ma olin kord …… ! Teie teate täpselt, mida te teete, milleks ma üldse siin olen, ok, mulle ju makstakse!”

Subbarite stäkkimine oli ka omamoodi ettevõtmine, kuna tegemist oli muruplatsiga ja kõlarite stäkk kärul kaalub 300kg. Selle veeretamine mööda siledat asfaltigi on raske.
See töö läks täiega lokal crew abil.
Kogu PA-süsteemi kaabelduse õnnestumiseks tegime esimest korda exel tabeli. Tavaliselt mahub see 10-20 kanali sisse ja paned peast. Seekord oli liine päris mitu:

pa milo L/R 4+4
pa sub L/R/C 3+3+2
outfill L/R 2+2
Front center L/R 1+1
front out 1+1
front melodie 1+1

delay 1 milo 1+1
delay 2 milo 1+1 cardioid sub 1+1
delay 3 milo 1+1
delay 4 milo 1+1
delay 5 milo 1+1 cardioid sub 1+1

kui me ei eksi, siis 40ch 100m ainult pa magistraali !?
Lisaks bändide kasutuseks 3 x 24ch 100m magistraali koos mon. jagamise ja lava magistraalidega.

Delay tornide riputus käis ka samal ajal, selle töö teostamiseks olid meil lätlased kaasa võetud. Andsin neile kätte ettevalmistatud riputuskõrgused ja nurgad ja lahingusse. Pärast muidugi kontrollisime.
Nüüd olen unustanud küll ühe tähtsaima osa süsteemist. Elekter !
Helisüsteemi tarvis oli meil tellitud:
3 x 125A pa
1 x 63A lava
2 x 125A dely systeem

Selle laialiveo kontrolliga tegeles Tõnu. Vaata, vool on heli puhul nii tähtis, et seda ei saa kellegi teise kätte usaldada.
Kujuta ette, kui sul tekib kehva voolusüsteemi pärast mingi pirin nii suurde süsteemi !?!?!? Oled omadega p…s !!!

Sellise suure süsteemi häälestamine võtab ikka aega.
Häälestasime samal õhtul ära main systemi st. pa + sub + oufill + frontfill., sest Metallica, kes oli peaesineja, tahtis kindlasti eelmisel päeval enne esinemist omad kolad üles panna ja süsteemi üle kuulata. See oli meile nii öelda kõige tähtsam moment.
Mees käis, kuulas, arutasime ja timmisime kogu seti tema maitse järgi ning saime kinnituse, et kõik on ok ja Metallica esineb. Jipiii või midagi! (me justnimelt timmisime veits siit, veits sealt, sest meie eelhäälestus sobis talle täielikult).
Olime selle seisuga valmis minema vastu festivali päevale, kuna meie ameerika sõber (kes juhuslikult tundis väga hästi Metallica helimeest hüüdnimega BigMic) ütles, et kui Metallica esineb mingil festaril, siis teised bändid puhaku?! No mina ei tea?
Järgmisel päeval soundchecide ajal oli super hea häälestada kogu platsi delay systeem ja sellega oligi kõik valmis. 60 000 inimest olid õnnelikud kuulates bände

Mastodon
Lamb of god
Linkin Park
Metallica

Festivali päeva kirjeldamiseks minul enam tähti ja viitsi kirjutada ei jätku. Ja pealegi toimus meil puldis kõik suht korrapäraselt ja rahulikult.
Bändide helimehed olid tellitud pultidega kursis ja väga profid. Praktika on näidanud, et mida profim bänd ja crew, seda vähem probleeme (muidugi tuleb ette ka erandeid).
Festari päeva põhisündmused aga toimusid muidugi meie jaoks laval. Seda, mis seal toimus, peab küsima Kalevi ja Rumpa käest, sest ma ei mäleta praegu täpselt, et kes meil seal tormas.

Kui see kõik oli ära olnud, toppisime oma 12 14m-st rekka kongi kola täis, saatsime osa sellest maailma peale laiali tagasi. Tõime omad kolad koju ja lasime lätlased ka minema.

Vot nii lihtne see ongi”.

Sonisphere by Andrus Arba

Võta meiega ühendust